16 april 2010

leva vidare

.
I en värld av skönhet
.
.
Ur brandmannen Lasse Gustavssons bok Leva vidare;
.
"Ett eldhav stort som Globen omger oss. Det är 1000 grader varmt. En människa börjar kremeras vid 700. Håret och skägget knastrar när det brinner av och det bubblar i hörselgången när öronen smälter. Fingrarna förkolnar utan att det känns. - Jag dör nu, tänker jag och andas in hårt för att det ska gå fortare. Mina värderingar brann upp tillsammans med mitt ansikte den där natten. När jag vaknade var det till en ny värld. En värld av skönhet."
.
.
Inspiration och kraft. Att bara finnas är livet. Vi kanske inte behöver leta och kämpa så hårt utan bara luta oss tillbaka och ta emot...
.
.

41 kommentarer:

  1. Många kloka ord. Tänk att ha varit så nära döden, att ha kännt allt det där...jag ryser.
    Otroligt vackra bilder. Dessa skulle jag gjort förstoringar av om jag vore du.
    Hoppas att det är bra med dig. Solsken till dig!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  2. Det har du så, så rätt i.Det finns så mycket underbart i livet som man inte ens märker, för att man har så många planer och förutfattade meningar om hur allt ska vara....

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, ibland är det bättre att bara stanna upp och njuta av nuet.

    Ha en fin helg, Kram Åse

    SvaraRadera
  4. Klokt!
    Och vackert samtidigt som det är skrämmande.

    En helg med och i harmoni önskar jag dig!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. de orden gick rakt in i mitt ♥ idag.
    tack för att du fick mig att stanna upp....

    stor kram.

    SvaraRadera
  6. Mmmm, ord från en man som vet;)
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Tänkvärda ord...

    Och visst är livet underbart, trots att man kanske inte tänker på det varje dag.

    Bilderna var underbara!

    Ha en jättebra helg, vännen!

    Solskenskram!

    SvaraRadera
  8. mycket klokt, men om det är så, varför anses det ofta så fult att bara finnas? att inte konstant kämpa för att allt ska bli bättre, rikare, finare, större, mera grandiost? en sådan sak som jag undrar över ganska ofta. jag är lite trött, stressad och ser närapå rakt i kors just nu *lol* men ville ändå att du skulle veta att jag har läst vartenda ord sedan sist och njutit av varenda bild här :). så fint alltsammans! det ser ut som om ni hade det påskbäst ni med ;). och visst funkar zoo bra ;)? nästan vilka ben som helst går framåt på det! och mamma... ja, jo, hon har vant sig över förväntan vid sitt nya tempo. även om hon inte vill vänja sig alltför mycket för då tror hon att hon kommer att känna sig ännu sjukare än vad hon är. iallafall, tack snälla rara goa du för att du strösslar omtänksamma kommentarer omkring dig även när (och kanske just när) jag sitter disträ bland mina böcker och får lätta stressanfall när jag inser att jag har läst istället för att göra det jag borde *lol*.

    många många kramar,

    SvaraRadera
  9. Visst är han fantastisk! Jag har själv fått en andra chans, en del frågar om jag ser på världen på ett annat sätt nu men nej det gör jag inte. Jag ser på mig själv på ett annorlunda sätt i förhållande till övriga världen. Jag har inte så bråttom utan jag försöker njuta av livet som pågår. Varje dag är jag tacksam över att jag lever, kan blunda och ta ett djupt andetag och bara tänka ”JAG LEVER”

    Önskar dig allt gott och njut av livet som pågår:)

    SvaraRadera
  10. Så kloka ord! Du har verkligen förmågan att beröra med dina ord och dina bilder jämt rara du!

    Ha en fin kväll!

    Stora kramen Sofia

    SvaraRadera
  11. Tänkvärda ord o ljuvligt vackra foton!

    Ha en skön helg Vännen!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Ja, i denna stressade värld är det nog så viktigt att stanna upp och njuta av livet som det är!

    Jag kommer så väl ihåg när den här olyckan hände! Lasse Gustavsson är en fantastisk människa som gjort något ännu mer fantastiskt av sitt liv men så fruktansvärt att behöva gå igenom det han gjort!
    Jag gissar att när man går igenom en så stark händelse lär man sig att ta till vara på livet, leva i nuet och tar sig tid till att bara vara ibland!
    Kram till dig och dina tänkvärda ord, Milla!

    Ps. Fantastiskt vackra bilder! Förstår inte hur du gör?

    SvaraRadera
  13. Jo du, det där tål att tänkas på. Själv är jag urdålig på att leva i nuet men jobbar på det.
    Underbara foton!!
    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Goa du får mig alltid att stanna upp och tänka till.
    Tack för tänkvärda ord.
    Kram kram Lina

    SvaraRadera
  15. LIVET, En gåva!!!:)

    Självklart för vissa, men för andra en gåva, att bara få vara här,njuta av sekunden, minuten...
    tiden som givs,med ALLT den har att ge , upplevelser av små o större ting, som lyfter livet till att få vara här och vara delaktig
    i det som händer....."leva vidare"

    Gåva, som jag och de mina fått....
    KRAM Cia:)

    SvaraRadera
  16. Så vackra ord från en som verkligen vet och som verkligen kommit igenom till något nytt. Och jag måste säga det igen och igen, dina bilder väcker något skört och vackert i mig, vill bara se mer och mer. Och jag är ändå en van bildbetraktare om jag får säga så utan att förhärliga mig själv ;) (varit gift med en fotograf i 24 år) du fångar något mer än bara bilden som jag tror att vi alla förnimmer! vilken gåva! Kram

    SvaraRadera
  17. Ja ens värderingar förändras nog rejält efter en sådan fruktansvärd upplevelse! Han är en modig man som är oerhört stark som berättar om allt detta, och en sann hjälte. Han är ju dessutom i trakterna nästa vecka tror jag och det skulle man egentligen gå på för att få ta del av hans positiva och vackra livssyn. Även DU har ju gått igenom fruktansvärda ting, och det har säkert påverkat din livssyn också! Jag tror det är viktigt att så som du säger att bara finnas till och ta emot, uppskatta det som är runt omkring oss, ofta det "lilla" - då mår man så mycket bättre, och blir ödmjuk och "go" - precis som DU! =D ha en fin lördagkväll o härligt att du kryat på dig =D

    Trolda - kramar =D

    SvaraRadera
  18. Hej goa bloggvän! Så tänkvärda ord jag blir så berörd! Försöker verkligen att leva varje minut och se glädjen i det lilla jag märker att min sjuka mamma har blivit väldigt bra på det! Jag ser och lär! Kram Maria

    SvaraRadera
  19. Man får inte ta allt för givet. livet är för skört och det blir man varse om när något tragiskt händer. Man måste stanna upp o njuta av det man har...

    Fina bilder, så ljuvliga!

    Kram c

    SvaraRadera
  20. Vilket underbart inlägg och lika underbara bilder! Härligt att du vaktar skåpet = )...där finns det såååå mycket saker = )!

    Ha en bra fortsättning på helgen!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  21. Här behövs ingen lång kommentar...
    Just så är det!!!!!!!!!!

    Mjuka kramar
    Eva

    SvaraRadera
  22. Det var fint minsann.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  23. KRAM till dej du underbara människa...Du skriver så tänkvärt och har så underbara bilder.

    Tack för att jag fått lära känna dej här i bloggvärlden.

    KRAMAR i massor till dej från mej!!

    SvaraRadera
  24. Lite som denna meningen: Den friska önskar sig hur mycket som helst, den sjuke endast en sak.
    Han är en STOR människa hela den mannen!

    SvaraRadera
  25. Tänkvärda ord och vackra bilder.

    Det där är en så otroligt inspirerande man. Det finns några sådana som mött så otroliga motgångar och ändå lyckas vara mer positivt inställda till världen och livet än vi vanliga lätt blir negativa när vi tampas med våra vanliga larviga vardagsbekymmer. Tur att de finns och delar med oss så att vi andra inte behöver vara med om något lika hemskt för att få ett uns av deras visdom.

    SvaraRadera
  26. Så kloka ord... Du har så rätt i det du skriver...

    Min sambo har träffat Lasse på en Kick-on med jobbet, och vilken männsika och livsenergi han förmedlar, blir djupt imponerad över hur han lyckats behålla sin positiva sinnesstämning trots det han gått igenom...

    Ta hand om dig

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  27. Ja, det är nog inte helt fel att stoppa in sådana tankar i hjärnan, och försöka komma ihåg dem. Speciellt när man stressar omkring och försöker hinna allt, få allt.... Att bara leva är trots allt det som är mest fantastiskt!

    SvaraRadera
  28. fina ord. av både dig och honom.
    och jag tror på det dära tråkiga. som kallas lagom. lite av varje. lite kämpa lite luta. det är min melodi.
    kram på dig. du med din fina blogg.

    SvaraRadera
  29. Så enkelt livet är egentligen...
    Tack!
    Kramen.

    SvaraRadera
  30. Så vackert du skriver :-).

    Jag var på en föreläsning med Lasse Gustavsson för många år sedan och den berörde mig verkligen. Han är en fantastisk föreläsare!

    Jag fick ju också en chans till, men känner ofta att jag inte tar vara på den. Hmmm, det är allt lite konstigt.

    Ha en fin kväll!

    Många kramar till dig
    Beatrice

    SvaraRadera
  31. Åhléns är super kul. Nä nu är det färglära i skolan, examen är först om 7 veckor...eller nåt...utställningen är den 8 Juni :)

    Hoppas allt är bra med dig

    Kramar

    SvaraRadera
  32. Jag tyckte faktiskt de där tankarna var oerhört dramatiska, srämmande men hoppfulla.
    //Camilla

    SvaraRadera
  33. Jaa, så är det nog! Man håller emot och stretar så mycket istället för att bara ge efter. Såg på Malous Efter tio igår där det var en dansartjej som fick en stroke för några år sen, hon blev lyckligare efter sin stroke..nästan direkt efteråt..hon började känna lycka för småsaker och innan hade hon varit bitter i 31 år sa hon! Helt otroligt!
    Såå vackra bilder!
    kram :)

    SvaraRadera
  34. Så vackra bilder och så tänkvärda ord. Skall försöka bli lite bättre på att leva i nuet och njuta av det...

    Varmaste hälsningar till dig och tack för att du delar med dig av skönhet och klokhet!

    SvaraRadera
  35. Hej vännen!
    Tänkvärt och vackert hos dig - som alltid.

    Allt bra?

    Varma kramar
    Pernilla

    SvaraRadera
  36. Jag försöker verkligen öppna mitt hjärta och liv för alla möjligheter och vändningar som livet kan ta. Och kanske inte jaga omkring, utan vara tacksam för allt som man får..

    SvaraRadera
  37. Så många "livsviktiga samtal" det blev av en sprutande vulkan. Har precis kämpat mig fram genom ett kaosigt europa från Prag. Själva resan blev ett äventyr och väckte många funderingar om vad som är viktigt här i livet. Vem trodde det när vi glada i hågen satte oss på flyget för en vecka sedan. Så vackra bilder som vanligt. Kram Annica

    SvaraRadera
  38. Hej vännen!
    Visst är han helt underbar att lyssna till? !! Ja, du hade ju nu läst men... Lasse borde få föreläsa på alla högstadieskolor samt på arbetsplatser. Man blir så påmind om livet av honom.
    Liksom jag tycker även du är väldigt duktig på att förmedla:)

    Vilka underbara bilder! Är det dot'ra? Blev helt kär;)
    Hoppas du har det gott och skönt.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  39. Bilderna är lika skira och sköra som livet självt. Känner mig rörd.
    Försöker själv att ställa saker till rätta nu för att inte missa livet självt eftersom det är nu det pågår, inte sen. Svårt!
    Kram och trevlig Valborg önskar jag dig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...