01 januari 2017


 2016 hände det ofattbara

i g e n 

Min livskamrat sedan 27 år tillbaka
drabbades av en svår stroke och hjärnblödning

Och livet rämnade
.

Han överlevde 
och finns med oss
t a c k  och  l o v

Och nu 
tar vi alla dessa rehabdagar 
en dag i sänder

Tillsammans gör vi resan tillbaka
om än på olika sätt

Ni som följt mig vet 
att för tio år sedan var vår situation den omvända
Då stod han bredvid
då jag rehabiliterades tillbaka till livet
efter total förlamning




Detta med att hämta kraft och styrka . . . 


Under tio års tid har jag föreläst
om min resa tillbaka till livet

och en av föreläsningarna heter

Inte bara överleva - jag vill leva också

Precis så kände jag under min rehabilitering

Och jag vill fortsätta känna att jag lever
sådär på riktigt
inte bara låta dagarna passera

Frågan är var jag hämtar energin?

Efter många tuffa dagar under 2016
så inser jag att jag måste fylla på förrådet
göra det som jag själv förespråkar

Det innebär daglig träning
det går liksom inte att strunta i att bära in veden
för att få fyr i kaminen
jag måste bära in den själv
för det mesta
och elda i lagom mängd 

Så nu inför nya året
så tog jag beslutet att se över mina kommande 365 dagar
lika noggrant som jag bokför i företaget

För att medvetet fylla på energiförrådet
synliggöra
som en påminnelse till mig själv
för jisses så lätt det är att glömma

Hämta något varje dag
från min må-bra-lista
saker som jag vet ger mig energi
både 
fysiska och mentala handlingar 
allt från promenader 
till att hjälpa någon annan 
eller 
att vända en tanke som inte gör mig gott


Så nu börjar resan
#pro360
att medvetet göra något som ger mig kraft och styrka
varje dag

eller åtminstone 360 dagar under 2017
nååågra dagar behöver jag säkert till 
att bara dra täcket över huvudet 
och gråta en skvätt



Fotograf Carina Olander fångade mig på bild för ett par år sedan
en dag då jag kände mig stark
nog 
till att göra det jag ville
och 
det som krävdes
både 
för min skull
och 
för andra

den känslan vill jag bära varje dag

eller som sagt 
åtminstone 360 dagar under kommande år


Såå vad blev det av dagen idag?

Pro360 dag 1 - en lång promenad vid havet 


GOTT NYTT ÅR!

Camilla


10 kommentarer:

  1. Eva Timrell Fridholmmåndag, januari 02, 2017

    Åhhh vad jag blir berörd ...... ❤️ Tänker på dig o allt det tuffa, jobbiga du/ni måste gå igenom. Ta ögonblicken, vårda dem o glöm inte dig själv ❤️ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! <3 Ja, jag måste liksom ta de stunderna på riktigt allvar nu, för att orka. Tack fina, och massa energi önskar jag dig under 2017!! KRAM

      Radera
  2. Oj vilken resa du har gjort. Jag står själv vid ett liknade skede - jag vill hitta tillbaka till mitt tempo. Fylla på. Jag har missat det under många år. Så inspirerande att läsa denna text även om jag självklart önskar att ni sluppit det jobbiga och tragiska. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så Anna... till sitt eget tempo, så bra sagt. Och ja, det är sååå lätt att missa... tusen saker kommer emellan och brusar så högt att en inte hör längre... Önskar dig ett riktigt gott 2017 mer och mer i ditt tempo! Själv testar jag nu min egen variant som jag kallarPro360:) Hittills känns det lustfyllt, hjärnan och kroppen liksom letar efter stunder som jag mår bra av, och att jag skriver om det offentligt är för att inte själv glömma...;) Kram igen

      Radera
  3. Kärlek till dig och er!
    Önskar er bara så mycket mjukhet och kraft.
    Stor kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Hannis! Hej på dig, och TACK! <3 Ja fy sjutton vilka svängar resan bjuder på... varma hälsingar hjälper mycket på vägen, tack! <3
      KRAM Camilla

      Radera
  4. Oj, så tufft! Blev jätteberörd av detta! Önskar er all styrka och värme och hoppas att ni reder ut även denna storm!
    Blivit så inspirerad av din PRO360, skall också försöka med detta. Göra något för mig själv/min skull oftare!
    Stor KRAM från Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du, och med stöd och värme från andra, inklusive såhär på sociala medier så orkar vi ett tag till... TACK! Och jaa, gör det, så kan vi peppa varandra under året!! Ska kika in till dig på bloggen nu:)
      Kram Camilla <3

      Radera
  5. Åh jag har ju förstått att något svårt har hänt, men visste inte vad... Stackars er! Och jag skickar så mycket kärlek jag kan och att ni ska ta en dag i taget. <3 <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...